Totalt antall sidevisninger

tirsdag 17. februar 2009

Å være livskunstner


Kai Fjell var en kjent billedkunstner på mine hjemtrakter. En av sønnene fortalte i et avisintervju at hans kloke far hadde sagt at du ikke behøver å være anerkjent billedkunstner eller dyktig musiker for å være kunstner. Å være kunstner handler ikke om hva du GJØR. Det handler om DIN INNSTILLING til det du gjør.
Sveiser du sterke rene stålsømmer i solide båtkonstruksjoner på slippen, kan du tenke at; ”det er da bare et skarve arbeid for å få tak i penger til salt i maten…” Eller du kan vite inni deg at du bruker dine enestående evner og gode hender til å lage sjødyktige, livreddende båter. Om den er ny eller du reparerer eller bygger om en eldre båt, spiller ingen rolle. Dine gode evner til å lage solid og vakker kunst av stål gjør livet lett for fiskeriene. Jeg har prøvd å sveise en stålgrå pen søm som jeg håpet skulle ha alle regnbuens farger i seg, slik bare nysveiset stål kan ha. Det ble ikke helt slik, kan du si! Jeg kan bare ta av meg hatten: Sveising er stor kunst!
Er du fisker, kan du tenke at; ”det er da bare et skarve arbeid for å få tak i mer penger enn naboen…” Eller du kan vite inni deg at du er en dyktig jeger som jakter på det du ikke kan se der nede i havet. En som jobber hardt og godt i team for å skaffe mat til mange, mange mennesker, ofte under heftige værforhold. Dine unike evner til å håndtere båt og maskineri, til å jakte og skaffe mat, og til å være ute på urolig hav i timesvis og dagesvis tett sammen med de andre i mannskapet, gjør at jeg bøyer meg respektfullt i støvet. Jeg sender en glad takk til alle fiskere! Det er stor kunst å være fisker!
Er du frisør, kan du tenke at; ”det bare er et skarve arbeid for å få tak i penger til husleia...” Eller du kan vite inni deg at du bruker dine enestående evner og dine flinke, gode hender til å lage vakkert og praktisk hår for medmennesker. Dine evner til å forme ansiktets innramming med saksa, til å framheve det unike ved hver enkelt person, er en gave for alle oss andre. Jeg prøvde å klippe gutta på skolen, med vekslende hell for å si det pent. Det er bare å si med stor ydmykhet: Hårforming er stor kunst!
Uansett hva du gjør, handler det om å se kunsten i det du utfører. Vite at DITT unike talent og dine enestående evner og bidrag, betyr hele forskjellen i samfunnet. Vite at du kan velge å være hele forskjellen! Din respekt for deg sjøl og din verdsetting av det unike bare du kan bidra med, samt respekt og verdsetting av menneskene rundt deg, er hele forskjellen. Da blir alt du gjør en kunst i livet.
JAAA til å være fornøyd og glad livskunstner! Hvorfor ikke, forresten? :o)

Ingen kommentarer: