Totalt antall sidevisninger

søndag 8. februar 2009

Hva ville du gjøre, hvis du ikke var redd?

Kanskje svarer du at: ”…da ville jeg ligge på sofaen heeele dagen og drikke cola og spise potetgull.” Haha, vil du ikke det, sier du? Likevel er jeg ganske sikker på at en og annen - i humoristisk protest - ville svare akkurat dét. Men etter tre uker på sofaen, er det muligens en bitteliten sjanse for at vedkommende også er ”godt fornøyd” av horisontalt inntak av ensidig kost og mangel på sosiale stunder? Ok, la oss komme til saken:

Når jeg spør hva du vil gjøre hvis du ikke var redd, tenker jeg selvsagt ikke på tankeløse kortslutninger, som å gjøre ting med fare for andres liv eller regelrett blåse i hva du gjør med dine medmennesker. Jeg går automatisk ut fra at du utmerket godt forstår konsekvenser av dine handlinger og vet forskjell på lov og ikke lov, vett og uvett osv.

Jeg tenker mer over på den lyse side. Jeg lurer på hvilken drøm DU ville sette ut i livet? Og for de som knapt våger å drømme en drøm, langt mindre sette ord på den til andre…, tenker jeg fortsatt på den spennende, gode, vakre eller store drømmen du har. Innerst inni i den fine skattekista i ditt gode hjerte. Den som du nesten ikke tør tenke.

For jeg tror til og med den som ikke tør å drømme en drøm engang, har et og annet hemmelig ønske gjemt innerst inni der. Bak alt det redde. Innunder lokket på skattekista. Nederst baki der, godt gjemt blant alle edelsteinene og alt gullet ditt.

En amerikaner sa til meg: Hvis du realiserer 5% av drømmene dine, har du gjort det bra i livet. Da tenkte jeg at det må være lurt å ha mer enn èn drøm. Har jeg 100 drømmer og gjennomfører 5 av dem, så er det stort. Har jeg én drøm, og setter bare 5% av den ut i livet, så blir det jo ikke mye…

Kjære medmenneske: Hva hvis du ikke var redd? Aldri redd for hva andre mente om deg. Aldri redd for å bli skuffet. Aldri redd for at noen skal le av deg. Aldri redd for å mislykkes. Aldri redd for janteloven. Aldri redd for at det er for lite. Aldri redd for å være ærlig. Aldri redd for at du ikke er god nok. Ikke redd for at det er farlig. Ikke redd for hvordan det går med verden. Ikke redd for noe som helst? Hva ville du gjøre da?

Tenk at du er HELT sikker og trygg. At ingen kan gjøre deg noe. Tenk at selv om du har opplevd noe annet, så er det faktisk mulig å bli helt trygg. At det er nok til alle. At det er lov å drømme drømmer. At drømmer er til for å leves. At enten du er 18 eller 81, så er det bare du som kan leve drømmen din. Det er din menneskerett. Ingen andre enn DU kan stoppe deg.

Hva ville du gjøre hvis du ikke var redd? Jeg gleder meg til å se.

JA til å være helt trygg. JA til å sette store og små drømmer ut i livet. Hvorfor ikke, forresten?

1 kommentar:

Anonym sa...

Var i ferd med å glemme den drømmen jeg hadde da jeg startet på noe nytt. Takk for at du minnet på hvorfor jeg er her jeg er akkurat nå...