Totalt antall sidevisninger

onsdag 25. februar 2009

Akkurat nå!

”Inte visste jag at livet var ögonblickerna som kom och gick.”
(etter et av Karin Boyes vakre dikt om livet.)

Å leve akkurat nå. Midt i tida. Har du prøvd det noen gang? Jeg mener, ikke bare drømme om det som skal skje i ferien. Ikke planlegge neste uke i detalj. Øyeblikket er akkurat nå. Ikke før. Ikke senere. Har du opplevd det noen gang? Jeg mener, ikke gruble og fundere over alt som har skjedd den siste tida eller i gamle dager. Ikke leve kun på drømmer som en gang var. Eller drømme drømmer som aldri ble. Ikke leve FØR eller ETTER tida. Jeg mener, bare helt enkelt skru av tankene en liten stund og leve akkurat nå?

OK, det er jo godt å glede seg til det som kommer og det som har hendt også! For eksempel: Neste vår skal jeg igjen kjenne lukten av solvarm lyng når snøen forsvinner. Neste jobb blir bra. Neste gang et av barna viser meg noe fint, skal jeg ta meg tid til å se ordentlig. Neste gang skal jeg… Eller hva med: Sist jeg var hos Bestemor på besøk, så hun så godt ut. Sist jeg var på tur, var det fantastisk vær. Sist jeg var på trening, ble jeg skikkelig god-og-sliten-fornøyd etterpå. Sist…

MEN, du gode medmenneske, jeg må nok innrømme at jeg har en ørliten mistanke om at en god del av oss benytter de fleste øyeblikkene til å gruble over og vurdere det som har hendt - i stedet for å glede oss over det vi lærte og ta med det beste videre. Og jeg tror mange bekymrer seg langt mer enn nødvendig for det som er foran oss, i stedet for å glede seg til det! Jeg forstår jo at det er lurt å planlegge dagen i familien eller dagen på jobben, men jeg er likevel freidig og våger påstå at altfor mange bruker langt flere timer på bekymringer om framtida enn på enkel planlegging for at dagliglivet skal gå lett!

”Jeg har gjennomlevd mange kriser, men ingen av dem inntraff”, sa en leder i næringslivet en gang. Mitt liv er tusen ganger mer fornøyelig når jeg husker å sette pris på alle øyeblikk som kommer og går - i stedet for å gruble bakover og bekymre meg framover! Kanskje det er så enkelt? Prøv, da vel!

JAAA til å sette pris på små og store øyeblikk mens de er her! Hvorfor ikke, forresten?

Ingen kommentarer: