Totalt antall sidevisninger

fredag 23. oktober 2009

Prøv en nordlysdusj da vel!

Foto:Marius Birkeland - Sortland 22/23 oktober 2009.

Himmel og hav. Ja, jeg må bare si det igjen. Himmel og hav for en opplevelse jeg hadde igår kveld rundt midnatt.
Jeg hadde vært på besøk hos en venninne, og hun fulgte meg ut da jeg skulle dra hjem etter noen hyggelige timer. Da oppdaget vi det. Nordlyset danset for oss.
Min venninne har aldri sett nordlys på ordentlig før, bare på Youtube.
Vi var begge trøtte og skulle tidlig opp. Men vi valgte å kjøre til et mørkt jorde - uten gatelys som forstyrret nattehimmelen. Vi dusjet oss i nordlys, og for et nordlys.
Jeg har sett nordlys mange ganger i mitt liv, men det vi opplevde inatt var helt fantastisk.
Min venninne ringte til sine venner - enda så sent det var. Dere må gå ut å se på nordlyset, sa hun entusiastisk. Øynene hennes strålte, hun fulgte det dansene grønnhvite og blå lyset som laget stadig nye skulpturer foran øynene på oss. Og vi så stjerneskudd. Først ett, så ett til.
Vi vekket hennes lillesøster, og tok henne med til jordet. Sammen sto vi og var vitne til at nordlyset danset på himmelen, mest av alt danset det mot nord. To stjerneskudd til så vi.
En helt gratis opplevelse som det er bare å fylle hele seg med. Himmelen var fortsatt full av stjerne. Fjellene sto majestetiske og var vitne til det hele.
Å oppleve den GLEDEN disse to jentene utstrålte fylte meg med energi og glede. Dette var ekte glede.
De opplevde det for aller første gang, og sa. "Vi kommer aldri, aldri til å glemme denne kvelden" Det vil ikke jeg heller. Vi har bestemt oss for å dusje igjen. Så fort nordlyset kommer tilbake skal vi kle oss godt å gå ut i natten. Sove kan vi gjøre en annen gang.

Så kjære bloggvenner, det er klarvær i Vesterålen, sola skinner fabelaktig, og lyset - både tidlig på morgenen og når sola går ned. Og om kvelden er det stjerneklart og nordlys. Superenergi som vi må ta inn og legge på lager til mørkere dager. Ta en nordlysdusj du også da vel!
:)
Hvis du akkurat nå ikke befinner deg i nærheten av et nordlysområde kan du nyte disse fantastiske filmene som er laget av Roy Samuelsen på Andenes.
Det er en såkalt "time-lapse" - en film sammensatt av en rekke stillbilder tatt med et visst mellomrom. Utrulig fascinerende det også!


Marianne Lovise Strand

1 kommentar:

Lisa Cecilia sa...

Høres magisk ut! Jeg savner nordlyset nå.