Totalt antall sidevisninger

onsdag 12. august 2009

Feriestemning

Har vi god feriestemning, folkens? Jeg mener, skikkelig drømmegod feriestemning - tvers gjennom?

En venn av meg satt fredelig fornøyd på verandaen en solskinnskveld. Med beina på rekkverket, hygget han seg med en pause fra puslearbeid rundt huset. Så sa han ettertenksomt: Tenk så godt å være helt fornøyd med å sitte et par timer på verandaen. At jeg ikke trenger reise langt av gårde i 2-3 uker for å være lykkelig! Akkurat da skinte sola blidt, løvet raslet forsiktig i vinden, småfuglene kvitret og lekte rundt omkring i de nærmeste trærne, det luktet godt av kaffe og grønt gress og livet var rett og slett helt prima.

Andre venner fortalte om en utrolig stemning da de kjørte hjem fra Bø en kveld. Tåkedotter svevet over vannene etter en varm dag og en meget flott solnedgang. Der, med ett, ”fløt” en stor, grasiøs elg rolig over veien foran dem. Et øyeblikk å bli takknemlig og glad av.

Dagen før var det gullskimrende og lakserosa solnedgang uti havet. Lyset brant rødt oppunder de lette skyene. I det samme fløy 14 hegrer stolt og stille forbi, akkurat der hvor sola hadde gått ned like før. En stemning du vanskelig kan gjengi på foto. Det må oppleves.

Samme natta ble jeg vekket av summing. En veps hadde forvillet seg på innsiden av soveromsvinduet. I det jeg slapp den ut, oppdaget jeg at sola hadde stått opp igjen og skinte knallrosa på det lette sløret av skyer over fjellene. Jeg kikket mot sør, og der lå Skogsøya og badet seg i orange-rosa morgenlys. Uti havet var det lette knallrosa regnbyger, og en pastellfarget regnbue omkranset det hele. En ubeskrivelig vakker stund, midt i natten.

Formiddagen etter, da jeg var ute en tur, fløy 4 kritthvite og vakre svaner forbi i elegant formasjon, mens en av dem hilste med et lite rop.

Nå sitter jeg her jeg lurer på hva feriestemning kan være? Er det å være lykkelig? Er det å stresse ned? Er det å oppleve store øyeblikk? Er det da freden senker seg? Hvis noe av dette er feriestemning, så er jeg i feriestemning. Akkurat her. Akkurat nå. Uten lange reiser og dyre ferieutgifter, midt i Vesterålens utrolige storhet, opplever jeg slike stunder hver dag. Det er så jeg ikke har hjerte til å reise vekk. Hver dag her er full av utrolige øyeblikk med lys, lyd, lukter, vakker natur og gode opplevelser. Øyeblikk som gjør meg lykkelig. Når jeg bare husker å få det med meg.

Kanskje skriver jeg for å minne deg og meg på å ta med oss det beste i fra feriestemninga videre inn i hverdagen. Stoppe opp og trekke pusten dypt med jevne mellomrom. Kikke opp noen sekunder av og til, og få med alle små og store øyeblikk: En herlig kommentar fra et barn, en go’latter sammen med en kollega, ei linerle som vipper lekent for deg, den beste musikklåta i et spesielt øyeblikk, at sola blinker til deg i et vindu,- eller rett og slett bare tenke litt på den aller, aller beste stunden du kan huske og smile til deg sjøl.

JAAA til god feriestemning hver dag! Hvorfor ikke, forresten?

Ingen kommentarer: