Totalt antall sidevisninger

mandag 13. april 2009

Det får værra som det vart, når det ikkje bei som det sku...

Underveis til noe...
Ferdig! (MMSfoto/maleri: Marianne L. Strand)
Ja så heter det, sånn omtrent i alle fall. Hadde gledet meg lenge til 2. påskedag. Etter en periode med oppussing av hus i bortimot tre uker, inkludert solrike dager på utsida av vinduet mens malekosten forandret fargen på vegger og lister, mens nytt gulv kom på plass, og taket fikk to nye strøk, hadde jeg lengtet etter 2. påskedag. Etter en laaaaaaaaaaaang venninneprat, etter en skitur i skjørt, ja det var det vi planla. I hodet mitt under planleggingen var det sol og etter turen skulle det kjennes i kinnene og i sjela. Men så går det ikke alltid som man tenker. Været ble ufyselig, regnet hoppet og spratt, vinden rusket til og med i husveggene. Og så ble jeg syk. Ikke veldig syk, men med litt feber og verk i muskler og ledd, vondt i halsen og for lite energi til å legge ut på biltur. Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. Heter det i et annet ordtak. Jeg bestemte meg for å ta det pent. Hva skulle jeg bruke denne siste påskedagen til da da? Mens jeg tok meg en dusj bestemte jeg for at jeg skulle brygge meg ingefærte og finne fram mine blanke lerret. Maling i gode farger. Sette på en vakker cd med toner som man ikke trenger å tenke så mye av. Jeg så gjorde. I løpet av en halv time var maleriet halvferdig. Jeg var på vei. Humøret var bedre. Jeg følte meg ikke syk lenger. Ny cd i spilleren. Litt livligere toner. Jeg danset med penselen over lerretet. Tenkte på hvor heldig jeg er som har muligheten til noen timer helt alene med meg selv og fargene.
Jeg sendte en melding til min venninne. "JEG MALER".
Hun svarte: JEG GÅR TUR MED EN SOM DU".
Jeg smilte og nynnet mens jeg malte videre.
Etter et par timer timer var jeg fornøyd. Jeg hadde lekt nok med fargene - i dette bildet. Det var ferdig. En herlig boblende gledesfølelse på innsida. Regndråpene danset lambada på yttersida av kjøkkenvinduet mitt.



Og jeg ville male mer
Så jeg begynte på et nytt maleri. Mer konkret denne gangen. Hav. Himmel. Grønnkledte, myke berg. En båt. To som skuer.
For en glede!
Så selv om det ikke ble som det skulle idag, selv om det ikke ble venninneprat over kaffe og sjokolade, og skitur i skinnende sol så ble dagen kjempefin. Og det kommer nye dager. Både til å møte gode venner og til å male.
Det er viktig å være klar over at hver gang noe uforutsett skjer, så har du et valg! Helt sant, er det ikke fantastisk?
(Marianne Lovise)

Ingen kommentarer: