Totalt antall sidevisninger

onsdag 21. januar 2009

Påvirkelig

Hva gjør deg fornøyd – helt tvers gjennom? Hva skjer med deg og meg når vi suger inn nyhetene på frokost-TV, i avisene, hver halvtime på radioen og i tillegg et par-tre nyhetssendinger på TV om kvelden? Blir du glad og lykkelig eller trist og frustrert av det?

Har du noen gang vurdert ganske enkelt, helt gledelig konstnadsfritt, å skru av nyhetssendingene som bomber sinnet ditt i stykker hele dagen? Èn nyhetssending eller èn avis om dagen er nok påvirkning. Hva tror du?

Du og jeg kan kjempelett velge hvordan vi lar verden påvirke oss. Hva med å la deg påvirke tvers gjennom av den yrende elleville gleden over at sola synes lengre for hver dag eller det store underet at skreien kommer hver vinter? En snøstorm som tar pusten fra deg, en hestehov som titter gylden fram i vårsola, et hyggelig måltid god mat eller et barn som lekent ler en trillende latter?

Vi blir det vi tenker og fokuserer på. Klarer du å LA VÆRE å tenke på noe av det du lar deg påvirke av gang på gang hele uka? Ja, kyniske og følelsesnumne kan vi nok klare å bli, og vi kan finne på å tro at elendigheten i nyhetene ikke påvirker tankene våre bevisst. Men - du vet sikkert akkurat like godt som meg hvor snikende påvirket vi blir av f eks gjentatte fengende reklamesnutter. En reklamesang kan feste seg i hjernen og sitte fast i lange tider. Akkurat slik er det også med krisemaksimerte nyheter. Vi blir det vi tenker og fokuserer på. Og jeg har enda til gode å oppleve at det blir mindre krig i verden ved at jeg fokuserer på elendigheten gjentatte ganger om dagen.

Jeg vil mye heller fokusere på gleden over å være til i flott natur på vår vakre blå planet ytterst i Melkeveien. Freden starter med meg. Er det fred inni meg, blir det fred rundt meg også! Enkel matematikk. Ringer i vann. Freden starter med meg.

Bare DU kan velge hva du putter inn i dagene dine og i livet ditt. Kanskje du er så modig, at du helt gratis tør å bruke AV-knappen på nyhetene og unne deg noe godt i stedet? Littegrann fred, for eksempel?

Hvorfor ikke, forresten? :o)

- berthelig hjertelig

Ingen kommentarer: