Totalt antall sidevisninger

søndag 1. november 2009

Alt du vil ha


En gang for lenge, lenge siden. Tidlig på 80-tallet var det, da hørte og så jeg Bjørn Eidsvåg for første gang på tv. Det var Melodi Grand Prix,og han deltok med sin låt "Vertigo". Lite visste jeg for en enorm betydning han skulle få for meg - og for veldig mange andre. Jeg har hatt gleden av å se han live på tre vidunderlige kirkekonserter, og jeg har også sittet og pratet med ham en kveld "ombord" på Isqueen på Stokmarknes. Han og de hyggelige gutta i bandet. Mangt og meget er sagt om han Bjørn. For meg er han bare styrke. Han gir styrke, hans tekster og hans musikk gir påfyll, det er livsenergi jeg snakker om.
Den gangen jeg ble skilt, var han også blitt separert - og tekstene traff meg rett i hjertet.De handlet om det jeg også opplevde. Han hadde en som het "pappa uten barn" - og jeg kan huske at fordi jeg spilte cden så ofte, så lærte også de små gutta mine sangene utenat. Det rare var at minstemann nettopp falt for den, pappa uten barn, der han gikk og var fire år og savna sin pappa som han så bare en gang i måneden. Han sang den om og om igjen. Det var gripende.
Jeg har vel de fleste albumene hans. Og før helga kunne jeg ikke dy meg. Da jeg så "De beste", en dobbelt-cd med det han anser for å være sine beste låter - ja da var det bare å legge den på disken på Statoil. Nå har den vært meg meg mange mil i bilen. 40 sanger for hjertet, 10 av dem lot han fansen velge ved avstemming på nettet.

Trenger du noe å varme deg på denne høsten så skal du bruke et par hundrelapper på denne platen. Det er en skatt. En stor skatt. Det er så mange av tekstene hans som betyr noe for meg at det er rent vanskelig å velge. Men "Alt du vil ha" har mange bunner. Han skrev den til sin tenåring - og mange tenåringsforeldre vil kunne kjenne igjen følelsene. Det å ikke klare å gjøre sitt barn glad. Men den kan også brukes som voksentekst. Det er ikke alltid man klarer å gjøre noen glad, hvis de er langt nede. Men man kan være der. Man kan vandre ved siden, gi en klem, holde i hånden. Gi et smil. Alt det fortelles i den velkjente "Eg ser".
Men kos deg nå med denne. Den er ALT DU VIL HA:)
Nå er det bare å prøve å få med seg en av konsertene i høst. Det er sjelebot!!!!
-Mariane Lovise

Bjørn Eidsvåg - Alt du vil ha Songtext, Lyrics und Videos auf Songtexte.com
Alt du vil ha
Hvis eg ber på mine kner,
hvis eg love deg solskinn og strålande ver.
Hvis eg gir deg alt du vil ha,
vil du då bli glad, vil du då bli glad.
Hvis eg love og ver snill
hvis du alltid får lov til og gjør så du vil,
hvis eg gir deg alt du vil ha
vil det då bli bra

Du sitte der og seie ingenting
eg blir snart galen virre rundt i ring,
Hvis du ikkje ler snart blir eg fortvila,
ka kan eg gjør for og få deg te å smila

Hvis eg ber på mine kner,
hvis eg love deg solskinn og strålande ver,
hvis eg gir deg alt du vil ha
vil du då bli glad, vil du då bli glad
hvis eg love og ver snill
hvis du alltid får lov te å gjør så du vil
hvis eg gir alt du vil ha vil det då bli bra

Nå har eg gjort alt det går an og gjør.
Håve e varmt og hjerta blør
du skjemme meg ut eg e klar te ø deala,
for du e kjent for å få folk te å smila.
Du har det så fælt eg har lyst å brøla
det e feigt at unga kan bli så forkjøla

Hvis eg ber på mine kner
hvis eg love deg solskinn og strålande ver
hvis eg gir deg alt du vil ha
vil du då bli glad, vil du då bli glad
hvis eg love og ver snill
hvis du alltid får lov te å gjør så du vil
hvis eg gir deg alt du vil ha
vil du då bli glad

Hvis eg ber på mine kner
hvis eg love deg solskinn og strålande ver
hvis eg gir deg alt du vil ha
vil du då bli glad vil du då bli glad
hvis eg love og ver snill
hvis du alltid får lov te å gjør så du vil
hvis eg gir deg alt du vil ha
vil det då bli bra
BJØRN EIDSVÅG - en av de beste låtskrivere jeg vet om
LYTT OGSÅ PÅ YOUTUBE:

Turnelisten høsten 2009
Ilen kirke
02.11 TRONDHEIM 19.00
Ilen kirke
03.11 RØROS 19.00
Røros kirke
07.11 EGERSUND 19.00
Egersund kirke
09.11 STAVANGER 19.00
Stavanger Domkirke
10.11 STAVANGER 19.00
Stavanger Domkirke
11.11 NÆRBØ 19.00
Nærbø kirke
14.11 ARENDAL 19.00
Trefoldighetskirken
15.11 GRIMSTAD 19.00
Grimstad kirke
16.11 KRISTIANSAND 19.00
Krs. Domkirke
17.11 KRISTIANSAND 19.00
Krs. Domkirke
18.11 MANDAL 19.00
Mandal kirke
22.11 STORD 19.00
Stord kyrkje
23.11 BERGEN 19.00
Johanneskirken
24.11 BERGEN 19.00
Johanneskirken
27.11 RINDAL 19.00
Rindal kirke
28.11 MOLDE 20.00
Molde Domkirke
29.11 VOLDA 19.00
Volda kyrkje
30.11 ÅLESUND 19.00
Ålesund kirke
01.12 ÅLESUND 19.00
Ålesund kirke
04.12 HALDEN 19.00
Immanuel kirke
05.12 LIER 19.00
Frogner kirke
07.12 HAUGESUND 19.00
Vår Frelsers kirke
08.12 HAUGESUND 19.00
Vår Frelsers kirke
11.12 FREDRIKSTAD 19.00
Fr.stad Domkirke
12.12 LILLESTRØM 19.00
Lillestrøm kirke
13.12 SKIEN 19.00
Skien kirke
14.12 BÆRUM 19.00
Helgerud kirke
15.12 BÆRUM kl. 19.00
Helgerud kirke
16.12 OSLO kl. 19.00
Frogner kirke
16.12 OSLO kl. 16.30
Frogner kirke




Ingen kommentarer: