Totalt antall sidevisninger

onsdag 18. mars 2009

Stekte, grønne tomater

Forleden så jeg filmen "Stekte, grønne tomater" fra 1991. Jeg har sett den før, men det er lenge siden.
Likevel husker jeg veldig godt for et inntrykk den gjorde på meg.
Så da jeg kom over den på biblioteket var det bare å se den på nytt.
Jeg og min yngste sønn så den ilag, og han likte den like godt som meg.
Det er en nerve i denne filmen, det er mye klokskap. Mye sorg, men også mye glede, i en akkurat passe miks.
Den gamle damen i filmen sa en ting som jeg merket meg da jeg så filmen for første gang i 1991. Fire år etter at min kjære pappa døde.
Hun sa "Menneskene lever så lenge du husker dem".
Er det ikke fantastisk? Disse ordene trøstet meg den gang, og trøster meg fortsatt. Og jeg har gitt dem videre til mange andre, når sorgen rammer.
I dag er det pappas bursdag, og jeg har tent et lys på kontoret mitt. Et stort hvitt takknemlighetslys fordi jeg var så heldig få kjenne ham. Igrunnen er det mange mennesker som vi kan tenne lys for, er det ikke?
Hvis du skal se en film snart, hvorfor ikke se "Stekte, grønne tomater"? Den er herlig, virkelig herlig. Her kan du se en lysbildehyllest til filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=LmCymeKbDTo

Og skal du ha deg en skikkelig god kaffelatter anfefales denne scenen fra filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=-b9Z3MYo2M0&feature=related

Ingen kommentarer: